Ljuvlig ungdomslitteratur
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Logga in

Jag har glömt mitt lösenord

Sök

Visa resultat som:

Rechercher Avancerad sökning

Senaste ämnen
» Jackson Pearce
Tips I_icon_minitimetis jan 03, 2012 10:01 pm av Sara

» Hunger games-filmen
Tips I_icon_minitimetis jan 03, 2012 9:57 pm av Sara

» Tomorrow when the war began.
Tips I_icon_minitimesön sep 11, 2011 4:32 pm av methebooknerd

» Hp karaktärer
Tips I_icon_minitimemån sep 05, 2011 9:40 pm av Sara

» Vad tittar ni på/gillar ni?
Tips I_icon_minitimemån sep 05, 2011 9:06 pm av andrea

» Bokbloggar
Tips I_icon_minitimelör aug 20, 2011 1:44 am av Anna

» Sista bokstaven
Tips I_icon_minitimemån aug 15, 2011 12:12 pm av Yrsha

» Buffy the Vampire Slayer
Tips I_icon_minitimemån aug 15, 2011 2:24 am av Sara

» Personen under mig
Tips I_icon_minitimemån aug 15, 2011 2:06 am av Sara

Tips

3 posters

Gå ner

Tips Empty Tips

Inlägg  Sara sön apr 24, 2011 10:21 pm

Här kan kan ge varandra skrivtips and all that jazz. Det kan handla om karaktärsutveckling, storytelling, beskrivningar etc. Så om du har råd du vill dela med dig av, gör gärna det.
Sara
Sara
Admin

Kvinna Antal inlägg : 159

http://underbartbokberoende.blogspot.com

Till överst på sidan Gå ner

Tips Empty Sv: Tips

Inlägg  Maalin ons maj 18, 2011 3:13 pm

Hm.. Kanske planering, planering, planering? Jag tycker att planeringen av det man skriver är väldigt viktigt. Det är utan den som en massa konstigheter och inkonsekvenser sker. Man glömmer detaljer och sånt, eller jag gör det i alla fall. Planerar man ut innan man börjar skriva hur saker och ting ska ske, eller om hur karaktärerna ska vara, så tycker jag det går mycket bättre! Sen föredrar ju alla att göra på olika sätt..

Annars tycker jag att det är väldigt kul att skapa såna där frågor om karaktärerna, eller platserna, där frågor ställs och så ska man svara på dem. Och då menar jag inte utseendefrågor och sånt, utan mer vad deras största rädslor är eller vad de skulle göra i en viss situation. Det blir bäst när man gör det utan att tänka.. För då blir det liksom som om karaktärerna berättar för dig vad du ska svara. Man känner liksom när man har skapat en karaktär att den blir levande, om den får bestämma lite själv. Kanske låter flummigt, men så brukar det vara för mig, haha.
Maalin
Maalin

Kvinna Antal inlägg : 59
Ålder : 34

http://ensidatill.blogspot.com

Inlägg  andrea tis jul 26, 2011 9:29 pm

För mig fungerar planering på förhand inte (förutom när det gäller världsuppbyggnad och karaktärer, som jag måste känna utan och innan), klottrar bara ner ett första utkast utan några desto starkare riktlinjer för hur historien ska gå. När detta arbete är gjort skriver jag en kapitelsynopsis och sedan är jag redo att börja binda ihop alla lösa trådar och annat skräp som uppstår när man gör på mitt sätt. Redigering, redigering, omskrivning och mer redigering.
Men så arbetar inga författare på samma sätt heller c:

Mitt enda tips, och det enda man egentligen behöver, lyder ungefär som så: "Bara gör det." Sätt dig ner framför datorn och skrivskrivskrivskrivskriv. Några genvägar existerar inte, hur gärna man än vill tro det. Internet är överflödat av skrivtips, och visst har man nytta av dessa i början, men ju mer man skriver inser man att det enda man egentligen behöver göra för att lära sig skriva är att, just det, skriva. Så skriv, hur jobbigt det än känns under somliga dagar, skriv.
andrea
andrea

Kvinna Antal inlägg : 44
Ålder : 28

http://andreaiboklandet.blogspot.com/

Inlägg  Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

- Liknande ämnen